Železničář / Provoz / Uzel v České Třebové čeká obnova za miliardy
Uzel v České Třebové čeká obnova za miliardy
21.4.2025
Jedna z nejvytíženějších dopravních křižovatek v zemi projde kompletní obnovou. Správa železnic počátkem března zahájila modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Přestavbou projdou koleje, rekonstrukce se dočkají také všechna nástupiště a přístup k nim bude bezbariérový. Město propojí lávka nad kolejištěm. Hotovo má být na konci roku 2031.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová je jednou z největších investic na železnici v Česku. Přijde bezmála na 20 miliard korun, zčásti se dotkne provozu. Zatímco na dálkové vlaky vliv mít nebude, dopady prací pocítí cestující v regionální dopravě.
Dopravní uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. Poslední výraznější obnovou prošla stanice v 50. letech minulého století. O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní koridorovou tratí.
„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze stávajících 60 na 80 kilometrů za hodinu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Obnova nástupišť
V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště. „Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ přiblížil změny generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Během letošního roku se uskuteční přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která by měla být dokončená v polovině příštího roku. Největší omezení přinese modernizace kolejiště osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se naplno rozběhne v roce 2028.
Soutěž na modernizaci vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail; Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku. Celkové investiční náklady stavby dosahují částky 19 541 770 652 Kč. Část peněz, přibližně sedm miliard korun, bude pocházet z fondů Evropské unie, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »